Welkom op de Cultuurpagina voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs en buitenschoolse opvang, voor de gemeente Venray. Jaarlijks stelt gemeente Venray financiën beschikbaar om kunst en cultuur op P.O in te zetten en naar een hoger niveau te tillen. En samen met jou zetten wij ons in om cultuur educatie in te bedden in het onderwijs en beschikbaar te maken voor alle kinderen van Venray. Op deze CIK (Cultuur in de klas) pagina hebben we aanbieders verzameld waarvan wij denken dat ze van toegevoegde waarde zijn voor het onderwijs. Mocht je zelf een goed idee hebben voor een aanbieder of ontbreekt er iets of iemand, neem dan even contact met ons op.
Graag willen we de werkwijze aan je uitleggen in de volgende documenten:
Handleiding voor scholen Doe een projectaanvraag
Handleiding voor aanbieders Stuur je factuur door
Heb je toch nog vragen of misschien wel een goeie tip?
Neem dan contact op met mij door me te mailen: Marielle van der Beele
Wij kijken er weer naar uit om dit schooljaar te mogen samenwerken met scholen en voorschoolse instellingen, rondom leesplezier en digitale geletterdheid!
In onze inspiratiegids hebben we producten, programma’s en suggesties opgenomen die een waardevolle toevoeging zouden kunnen zijn op de lesprogramma’s. Een aanbod waarmee we scholen aan de ene kant willen ontzorgen en aan de andere kant kunnen prikkelen om op een enthousiaste manier leesplezier in de lessen te verweven.
Afgelopen jaren hebben we ons steeds meer gericht op vraaggericht werken. BiblioNu wil de toegevoegde waarde zijn voor het onderwijs zodat we ons sámen inzetten voor lees- en taaleducatie. Met onze producten en programma’s bieden wij verdieping op het lesprogramma, meerwaarde voor leerling én leerkracht. Laat je dus inspireren. Is een product nou nét niet wat je zoekt? Neem contact met ons op en ongetwijfeld komen we samen tot een oplossing!
Cultuur is overal om ons heen. Maar de betekenis van cultuur moet je ontdekken. Dit kan door kinderen op jonge leeftijd in contact te brengen met kunst, cultureel erfgoed en literatuur. Op school en bij vele culturele instellingen komen kinderen in contact met cultuur. Als bibliotheek kunnen wij een belangrijke partner zijn. Onze expertise op het gebied van literatuur en media is hét uitgangspunt om verbanden te leggen met andere onderwerpen binnen cultuureducatie. Denk daarbij aan kunstdisciplines als poëzie, drama en muziek of erfgoed.
Neem gerust contact met ons op zodat we samen op zoek kunnen gaan naar een passend lesprogramma.
Mijn naam is Chantal Breukers, ik ben in 2009 gestart met als doel kinderen op een speelse manier te helpen om soepeler en vloeiender te schrijven en tekenen, waardoor zij zich beter, fijner en hierdoor zekerder te voelen.
Dit doe ik door middel van schrijf- en tekentherapie, waarbij ik eerst altijd kijk, voel en luister naar wat een kind als individu vraagt oftewel nodig heeft, zodat ieder kind écht krijgt wat hij of zij nodig heeft.
Ik help instanties, zorgverleners, ouders en kinderen met de volgende diensten:
Het lesgeven op school, zowel klassikaal als individueel, het geven van workshops voor kinderen, ouders, leerkrachten, instanties en zorgverleners, het geven van gastlessen op scholen en instanties en het geven van persoonlijke coaching.
Nieuwsgierig naar wat BijSjantal voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met mij op!
Over tekentherapie: De meeste kinderen beginnen spontaan te tekenen als je vraagt of ze een tekening willen maken. Meestal vinden ze het leuk om te tekenen, zowel thuis als op school. Ook vinden kinderen het gezellig om samen met andere kinderen te tekenen. Ze verzinnen zelf een onderwerp of ze tekenen iets na. Vaak maken ze een tekening voor iemand bij een speciale gelegenheid. Wie herinnert zich niet de tekening voor moederdag of voor oma in het ziekenhuis? Bij bijzondere traumatische gebeurtenissen waar kinderen bij betrokken zijn geweest, weten volwassenen vaak niet wat ze kunnen doen om een kind te helpen. Het kan voor een kind een opluchting zijn als je dan voorstelt: "Misschien kun je er een tekening over maken?". Tekeningen van kinderen uit een ramp- of oorlogsgebied zijn altijd indrukwekkend en ontroerend om te zien. In een dergelijke tekening vertelt het kind hoe vreselijk het is geweest en hoe bang het was. We hoeven dan niet meer te vragen: "En hoe voelde dat?". Het kind brengt de scene direct in beeld en wij kijken dan even samen, we zijn dan als het ware getuige van dat vreselijke moment, van datgene wat het kind heeft meegemaakt.
“Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is er een te blijven als je groot wordt.” (Pablo Picasso)
Kunst in de klas
Maak uw wensen kenbaar en Bianca creëert een uniek aanbod voor uw leerlingen. Samen een schilderij van 5 meter maken met de hele school voor in de kantine, street-art op het schoolplein, de hal opfleuren met kunst gecreëerd door de leerlingen. Alles is mogelijk! Bianca denkt heel graag met u mee! Ook het werken met bijzondere doelgroepen behoort tot haar specialiteiten. Door haar jarenlange ervaring in het praktijkonderwijs is zij in staat elke leerling op zijn niveau te begeleiden.
Bliss is een uniek kunstatelier in een inspirerende en rustgevende omgeving.
Voor scholen biedt Bliss:
-Trainingen creativiteit als middel om door middel van het inzetten van creativiteit uw doelen nog efffectiever met kinderen te behalen.
-Trainingen kunst en cultuureducatie (voor ICC'ers, IB-ers, directeuren en docenten) om het kunst en cultuurbeleid daadwerkelijk binnen een school op te zetten of verder te ontwikkelen.
- Bijzondere kunstprojecten in en buiten de klas. Het is mogelijk om in het kunstatelier te komen met uw klas of team, maar we komen uiteraard ook naar U toe.
-Creatieve teamdagen en studiedagen om de teambuilding te versterken, kunst voor in de school te maken of creativititeit als middel in te voeren binnen alle lessen om elke doelstelling effectiever te bereiken.
De docenten van Danshuis Venray zorgen er voor dat een project dans in het basisonderwijs een geweldige en onvergetelijke ervaring wordt. Het bedenken, ontwikkelingen en het uitvoeren van projecten kan zelfstandig of in samenwerking met anderen. De aanpak van een schoolproject is vooral in samenwerking met de school en eventueel met andere kunstdocenten, waarbij de vraag van de school leidend is en plezier voorop staat.
Ook in corona tijden bieden we projecten in de klas. Vraag naar de mogelijkheden!
WEERMENEER (LEERLIJN DANS)
Een mooi zonnig dagje, maar kijk uit! daar komen de hagelstenen. Voor je het weet is het zomer en lig je op je handdoek op het strand. De kinderen ontdekken allerlei bewegingsmogelijkheden, zoals hoog, laag, groot, klein, door de ruimte en op de plaats dansen. Deze leerlijn van 6 lessen wordt afgesloten met een spetterende presentatie die de kinderen niet snel zullen vergeten.
Groep
Groep 1 t/m 4
Duur
6 lessen van een uur
Plaats
Speel -of gymzaal
Aantal deelnemers
Per workshop maximaal 25 kinderen
Eindthermen
-De leerling kan eigen ervaringen en ideeën benoemen bij de docent aangereikte onderwerpen
-de leerling kan, naar een docent gekaderde opdracht, benoemen, wat hij zij ziet.
-De leerling kan verschillende emoties, in de kunstvorm, herkennen.
De wereld neemt je mee op reis, op reis met de auto naar Spanje waar we door ritmes een gezellig feest maken. Met het vliegtuig naar Afrika om daar de stoere beats te doen in groepen tegen over elkaar en weer terug naar Nederland voor een oerhollandse dansje te maken. Kinderen ervaren verschillende bewegingsmogelijkheden en door alleen en samen te dansen ontdekken ze zelf wat je allemaal kunt met je lijf. Deze lessenreeks wordt afgesloten met een wereldse presentatie.
Groep
Groep 1 t/m 4
Duur
6 lessen van een uur
Plaats
Speel -of gymzaal
Aantal deelnemers
Per workshop maximaal 25 kinderen
Eindthermen
-De leerling kan eigen ervaringen en ideeën benoemen bij de docent aangereikte onderwerpen
-de leerling kan, naar een docent gekaderde opdracht, benoemen, wat hij zij ziet.
-De leerling kan verschillende emoties, in de kunstvorm, herkennen.
De wereld neemt je mee op reis, met de auto naar Spanje waar we met ritmes een gezellig feest maken. Met het vliegtuig naar Afrika om daar de stoere beats te doen in groepen tegen over elkaar en weer terug naar Nederland voor ene oerhollandse dansje te maken. Kinderen ervaren verschillende bewegingsmogelijkheden en door alleen en samen te dansen ontdekken ze zelf wat je allemaal kunt met je lijf. Tijdens de workshop maken de kinderen een eigen feestkroon maken. Deze lessenreeks wordt afgesloten met een wereldse presentatie.
Groep
Groep 1 t/m 4
Duur
2,5 uur
Plaats
Speel -of gymzaal
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop. Twee groepen tegelijk zijn mogelijk.
Doel
-Inleven in het thema feest en kennis maken van wereld muziek
-Ontdekken van verschillende bewegingsmanieren
-Presenteren
Durven jullie dit aan? Monsters en griezels kunnen ook dansen, maar let op, je kunt er van gaan bibberen. De kinderen ervaren zelf hoe het is hoog en laag te dansen. Te spiegelen en zich op verschillende manieren je te verplaatsen.
De dansdocenten nemen de leerlingen mee op een spannend en waanzinnig avontuur, met als afsluiting een gruwelijk enge danschoreografie.
Groep
Groep 1 t/m 4
Duur
1,5 uur
Plaats
Speel -of gymzaal
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop.
Doel
-Inleven in het thema feest uit verschillende landen
-Ontdekken van verschillende bewegingsmanieren
-Presenteren
Misschien ken je de musical The Lion King wel…… Dansen zoals Simba, Nala, Timon en Pumba en zelf je eigen haarband of masker knutselen voor de presentatie? We sluiten dit dansfeest af met een spetterende presentatie voor de school en voor de ouders.
Kom meedoen met dit dansfeest!
Groep
Groep 1 t/m 4
Duur
1,5 uur
Plaats
Speel -of gymzaal
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop. Twee groepen tegelijk zijn mogelijk.
Doel
-Inleven in het thema feest en kennis maken van wereld muziek
-Ontdekken van verschillende bewegingsmanieren
-Presenteren
Groep
Groep 1 t/m 8
Duur
1 uur per workshop
Plaats
Speel -of gymzaal
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop.
Doel
-Thema kinderboekenweek
-Samenwerken
-Presenteren
Hoe danst de letter S? en kijk uit want daar komt de letter X al aan. Tellen kan heel erg leuk zijn als je er bewegingen bij maakt.
Reken en Taaldans geeft kinderen de mogelijkheid om op een speelse en voor hun interessante manier taal- en rekenvaardigheden te leren en daarin te groeien. Door middel van beweging, muziek en specifieke leermaterialen wordt bij Taal- en Rekendans hun vaardigheden vergroot.
Groep
Groep 1-2-3
Duur
1 uur per workshop
Plaats
Speel -of gymzaal
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop.
Doel
-Grotere woordenschat
-Makkelijker, sneller leren mét veel plezier
-Meer mogelijkheden om het kind te laten leren op natuurlijke wijze
-Door het doen en zeggen, blijven begrippen beter hangen
Ken je de dans die ze deden in het middeleeuwen en weet je wat ze toen aan hadden? Je opa en oma danste op de muziek van Grease en van Elvis preseley. Maar jij kent vast de muziek van de bekende DJ’s van tegenwoordig en welke moves beheers jij al? Tijdens deze workshop komen de kinderen in aanraking met allerlei soorten muziek uit allerlei tijdperken. De bewegingen van vroeger waren rustig en beheerst maar tegenwoordig kun je helemaal los. Deze lessenreeks wordt afgesloten met een toffe presentatie.
Groep
Groep 5 t/m 8
Duur
6 lessen van een uur
Plaats
Op school, in een lege speel of gymzaal en in de klas
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop.
Eindthermen
-De leerling kan uit een beperkt aanbod van kunstzinnige middelen kiezen om zijn ideen vorm te geven
-De leerling kan onder begeleiding in zijn eigen groep op eigen en andermans werk feedback geven
-De leerling is in staat een eigen keuze te maken
Wat weet jij allemaal van het klimaat? Hoe ontstaat een regenboog? De kinderen gaan aan de hand van het thema klimaat verschillende bewegingsmogelijkheden ontdekken, zoals symetrisch en a symetrisch. In jezelf en naar buitengekeerd. In groepjes mogen ze zelf aan de salg met een bewegingsfrase. De leerlingen gaan een spetterende danschoreografie in elkaar zetten. Maar geen eindpresentatie zonder publiek. Ouders….komen jullie kijken?
Groep
Groep 5 t/m 8
Duur
6 lessen van een uur
Plaats
Op school, in een lege speel of gymzaal en in de klas
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop.
Eindthermen
-De leerling kan, d.m.v. een door de docent aangereikt onderwerp, eigen ideeën benoemen en kan deze omzetten naar dans.
-Dit ook in samenwerking met andere klasgenoten.
-De leerling is in staat om samen met de groep de gerepeteerde dans te presenteren voor publiek.
Heb je stalen zenuwen? Kan jouw klas de spanning aan? Voorzichtigheid is geboden: vampiers, zombies, monsters en spoken dansen door jouw school…Kunnen jullie de school nog redden? De leerlingen gaan met behulp van de dansdocent een griezelige danschoreografie in elkaar zetten.
Groep
Groep 5 t/m 8
Duur
1 workshop van 1,5 uur
Plaats
Op school, in een lege speel of gymzaal en in de klas
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop.
Doel
-Inleven in het thema
-Introductie spannende muziek
-Kennismaken met verschillende bewegingsmogelijkheden, zoals sluipen en accenten leggen
Voor een spetterende voorstelling op school, of voor een dynamische workshop, kunnen de dansdocenten een energieke musical dans instuderen met de klas. In samenspraak met de juf of meester van de klas kunnen we deze workshop op maat maken, zodat de muscial een onvergetelijke show wordt.
Groep
Groep 5 t/m 8
Duur
In overleg
Plaats
Op school, in een lege speel of gymzaal en in de klas
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop.
Doel
-Coachen op danspassen/ maken van een dans/ presentatie
Tijdens deze dans workshop gaan de kinderen een dans leren waarbij het thema vriendschap centraal staat.
De muziek van de dans gaat over de vriendschap van twee boezemvrienden. De muziek en dans zijn jong, toegankelijk en een onvergetelijke ervaring.
Groep
Groep 1 t/m 8
Duur
1 uur per workshop
Plaats
Op school, in een lege speel of gymzaal en in de klas
Aantal deelnemers
Maximaal 25 kinderen per workshop.
Doel
-Thema kinderboekenweek
-Samenwerken
-Presenteren
Een feest, een jubileum, carnaval, koningsdag een open dag of een schoolfeest zijn allemaal gebeurtenissen die met dans gevierd kunnen. Mocht u interesse hebben in een dansproject met eigen schoolthema dan kunnen wij hierover met u in overleg om een PROJECT OP MAAT te ontwikkelen en uit te voeren.
Mijn naam is Karin Juwett. Je kent me misschien wel van de camper 'De Kleurdoos' die op veel festiviteiten te zien is. Ook heb ik geschminkt met schooltoneel, jaarafsluiting, weekafsluiting enz. Ik geef aan scholen leuke workshops, waarin kinderen leren wat schminken is en zelf ook aan de gang gaan.
“Het is heerlijk om muziek te maken. Drumles, lekker drummen in een band of spelen in een orkest of slagwerkgroep. Ik wil je graag enthousiast maken en helpen om een kundig muzikant(e) te worden. Het allerbelangrijkste is dat je met plezier naar mijn lessen komt.”
Jan Voermans – Drumlines
Doel:
Aangepast aan jou nivo en interesse. Speel mee met de muziek die je leuk vind.
Bel of mail voor een Gratis Proefles!
Ben je op zoek naar een instructeur voor een slagwerkensemble? Ook dan ben je bij mij ook aan het goede adres. Ik heb een ruime ervaring en ben zeer actief met mijn vak bezig.”
Plezier in dans en beweging staat bij Dizzy voorop. Door gebruik te maken van mooie muziek en leuke dansbewegingen, waarin wij ons verplaatsen in de belevingswereld van de leerlingen, proberen wij onze leerlingen uit te dagen, te leren, te inspireren en te motiveren om zo een passie voor dans en beweging te ontwikkelen.
Speciaal voor Cultura Venray bieden wij projecten op maat aan voor alle basischolen in de gemeente Venray.
- Danslessen aangepast op het thema in de klas
- Energizers
- Taal- en Rekendans voor de onderbouw
- Hulp bij de musical/revu
- Een dansweek op school met aan het einde van de week een voorstelling voor alle ouders
Voor een project op maat kunt u altijd contact met ons opnemen
Als beeldend kunstenaar maak ik zowel eigen kunstwerken en kunstwerken in opdracht voor musea, culturele instellingen, particulieren en andere geïnteresseerden. Onderwerpen die mij bezighouden en terug te herleiden zijn in mijn kunstwerken zijn veelal maatschappelijk geëngageerd, zoals de consumptiemaatschappij en de wegwerpcultuur.
Mijn voorkeur gaat uit naar het op maat ontwerpen van kunst-educatieve lessen/workshops voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en buitenschoolse educatie. Dit heeft als positieve werking dat ik op scholen extra verdieping en verbreding kan aanbrengen op bijvoorbeeld themaweken en het reguliere kunstonderwijs.
Naast het geven van lessen/workshops geef ik ook regelmatig presentaties over het leven van een kunstenaar. Onderdeel van deze presentatie is dat leerlingen de kunstwerken die ik meeneem mogen bekijken, voelen en ruiken. Ik vind het ontzettend belangrijk om ook deze verschillende zintuigen extra te prikkelen. Ook het bezoeken van mijn atelier waar ik mijn kunstwerken maak behoort tot de mogelijkheden.
Enthousiast en benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met mij op.
Ervaren singer-songwriter Etan Huijs biedt songwriting lessen en workshops aan aan scholen. Cultuur in de klas; samen een liedje bedenken, hoe wordt een liedje geschreven, etc? Workshop op maat is mogelijk. Sleutelwoord is interactie!
Samen een Liedje schrijven:
Wat is er nu leuker dan, door middel van samen in de klas een liedje te schrijven, de creativiteit van de leerlingen te prikkelen? Binnen een (les)uur middels leuke interactie en input van de leerlingen komen we gezamelijk tot een voltallige song !
Gewoon voor 'de leuk' , of voor een specifiek doel, bijvoorbeeld: een eigen liedje voor de eindmusical, voor een uitvoering tijdens de week/maandafsluiting of een themaweek.
Uiteraard werk ik op maat en specifieke invulling is altijd bespreekbaar.
Workshop Songwriting:
In een lesuur vertel ik, ervaren liedjesschrijver Etan Huijs, over mijn vak singer-songwriter. Hoe ik hiertoe ben gekomen, Hoe het in het echt is,hoe het voelt om op te treden. Mijn doel met deze les is om te laten zien hoe leuk dit vak is en misschien iets aan te wakkeren of wakker te maken bij de leerlingen..
uit hoe een liedje tot stand komt. Middels een audiovisuele en interactieve workshop leer je hoe je een liedje schrijft. Het doel is om kinderen kennis te laten maken met de voldoening die voortkomt uit zelf iets creëren en wellicht een creatief vuur aan te wakkeren.
Uiteraard werk ik op maat en specifieke invulling is altijd bespreekbaar.
Dramaworkshops en -leerlijnen voor. Basis.school, Voortgezet.Onderwijs en MBO. (CJP acceptant)
Voorstellingen - Presentaties - Trainingen
Leertijd drama:
In de lessen ga je op een speelse en creatieve wijze samen met de anderen van je lesgroep op een persoonlijke ontdekkingstocht. Daarin maak je gebruik van je lijf, stem, ervaringen, kennis en emoties. (Leren) Uiting geven aan gedachtes en gevoelens van jezelf en anderen. Door improvisaties, transformaties en spel gaan we fantasieën, dromen, gedachten beeldend maken.
Doel:
- Door interactie leren over eigen rol binnen een groep.
- Herkennen van zowel eigen emoties en belevingen als die van de ander.
- Uiting geven in woord en spel.
Tijdsinvestering: Minimaal 4 lessen Duur van één les in overleg
Organisatie/vorm: Interactief groepswerk.
Verdere benodigdheden: Grote lesruimte nodig.
Opmerkingen: Gewenste groepsgrootte: 5-12 deelnemers.
Een omschrijving van mijn activiteiten:
Tijl Damen schrijft en speelt interactieve, muzikale kindervoorstellingen/ familievoorstellingen in heel Nederland en Vlaanderen. Afwisselende theatershows, opgebouwd uit aanstekelijke liedjes, live muziek, acts, humor en veel interactie met het publiek.
Als geen ander is Tijl in staat af te stemmen op zijn publiek en hen voor zich in te nemen. Of het nu om kleuters of een bovenbouw gaat, een hele basisschool of complete gezinnen: met zijn ongeremde energie en enthousiasme trekt Tijl iedereen over de streep om, soms ondanks zichzelf, mee te doen.
Tijl speelt voorstellingen in het regulier en speciaal onderwijs en stemt zijn programma telkens af op de sfeer, samenstelling, mogelijkheden en niveau van het publiek. De grote mate van interactie maakt het mogelijk om ook tijdens het spelen constant de aansluiting te blijven zoeken.
Elk jaar maakt Tijl een voorstelling in het thema van de Kinderboekenweek. Daarnaast heeft hij een vast aanbod van ca. 10 voorstellingen die aansluiten bij allerlei thema's. Educatieve voorstellingen, maar ook shows voor feesten zoals meester- en juffendag, laatste schooldag, pensioen leerkracht, Sinterklaas en Kerst.
Op zijn website publiceert Tijl tientallen van zijn kinderliedjes in een gratis online database die door scholen in heel Nederland en Vlaanderen gebruikt worden om kinderen te leren.
Into Music! (samenwerking tussen M.M.S.K. St. Petrus’ Banden en Koninklijke Harmonie Euterpe) biedt basisscholen een of meerdere informatie lessen aan waarbij de diverse HAFA instrumenten aan bod komen. HAFA instrumenten zijn instrumenten die in een HArmonie of FAnfare voorkomen zoals o.a. trompet, trombone, klarinet, saxofoon, dwarsfluit en slagwerk. Tijdens deze lessen worden de instrumenten besproken en laten we veelal live horen hoe ze klinken. In overleg kunnen een of meerdere instrumenten ook uitgeprobeerd worden door de leerlingen. Graag gaan we in gesprek met scholen over de mogelijkheden die wij kunnen bieden.
EDUCATIE CULTUUR EN NATUUR VOOR BASISSCHOLEN
Omdat Jac een ontzettend grote diversiteit aan activiteiten op zijn naam heeft staan, hebben we hieronder een opsomming van diverse mogelijkheden. Ook activiteiten op maat zijn mogelijk. Neem contact op voor uitgebreide project informatie.
Educatieve creatieve en thema activiteiten voor basisscholen t.b.v.
Van elk onderwerp hierboven kan ik U per email een PDF sturen met informatie
Lekker bewegen, goed leren dansen, plezier hebben in wat je doet en een breed aanbod in dans & sportvormen, dat is waar Janssen Dansen & Sporten voor staat.
Mijn naam is Jante Leentje van Tongeren.
Ik ben opgeleid tot dramatherapeut. Binnen mijn opleiding heb ik geleerd te werken met verschillende werkvormen en technieken als rollenspel, improvisatiespel, theaterteksten, regisseren en decors.
Mijn werkervaring heb ik niet opgedaan als dramatherapeut maar voornamelijk in het werken als pedagogisch medewerker.
Tijdens het werken als PM’er heb ik met veel plezier toneellessen gegeven aan kinderen.
Door mijn affiniteit met toneel ben ik begonnen als ZZP’er, met het geven van toneellessen.
Waarbij spelplezier, samenspel en persoonlijke ontwikkeling centraal staat.
Een groepsaccommodatie met educatie en recreatie op een heerlijk rustige locatie!
JOC Ysselsteyn bestaat uit 7 chalets met in totaal 92 bedden die in een halve cirkel zijn aangelegd rondom een gezellige kamvuurplaats. De accommodatie hoort bij de grootste Duitse Oorlogsbegraafplaats ter wereld en ligt aan de rand van het prachtige nationale natuurgebied de Peel. Het JOC is hiermee uiterst geschikt voor scholen en opleidingen
Docent Muziek SBO, PO, V(S)O, Docerend Musicus (Bas-)Klarinet, Muziektheorie, Dirigent.
JUST KIDS KINDERYOGA
Wie ben ik..
Mijn naam is Linda. Van origine ben ik leerkracht speciaal onderwijs en gespecialiseerd in gedrag, stoornissen, syndromen en trauma. Daarnaast heb ik tot voor kort gewerkt met kinderen en jeugd die uitgevallen zijn binnen het onderwijs. Sinds ik docent Kinderyoga werd, ben ik er van overtuigd dat yoga voor veel goeds kan zorgen voor kinderen. Voor ieder kind! Om juist verder te stimuleren tot positieve ontplooiing of om te helpen dat verloren stukje terug te vinden.
Yoga voor Kinderen
Met yoga werken de kinderen vaak samen. Ze leren letterlijk op elkaar te steunen en te vertrouwen door samen yoga en aandacht oefeningen te doen. Er wordt op een positieve manier gewerkt aan het zelfvertrouwen. Yoga houdingen (asana’s), fantasie stimulatie en kleine opdrachten stimuleren de creativiteit van de kinderen. De creatieve ontwikkeling draagt bij aan de zelfstandigheid en het oplossen van problemen. Daarnaast is een belangrijk onderdeel dat de ‘eigen IK’ verder ontwikkeld wordt, waardoor een kind zijn of haar plek leert kennen binnen onze cultuur en daar dus een eigen vorm aan mag geven. Ontwikkeling in de breedste zin van het woord.
Het is belangrijk om tijdens een verwerkende opdracht datgene wat is geleerd om te zetten in creatief handelen en er beeld aan te geven. Tenslotte voelen en ervaren kinderen met hun eigen lijf wat bewegen, voelen en ontwikkelen met je doet. Yoga geeft rust en ontspanning. Een uitermate geschikte manier om je kind te laten ontladen en het hoofd leeg te maken.
Yoga voor Onderwijs
Wij bieden clinics aan binnen het onderwijs, werken mee aan projecten of komen een aantal weken in de klas. Dit kan cultuur gericht, cultuur verbredend, maar ook werken we hierbij aan doelen en worden alle lessen op maat aangeboden. Vooraf is overleg mogelijk en wensen kunnen worden aangegeven. Leergebieden als rekenen, taal en spelling kunnen geïntegreerd worden in de lessen, maar ook sociaal emotionele (groeps)-doelen kunnen de boventoon voeren. Wij bieden handvatten aan leerkrachten, om delen van yoga te kunnen integreren binnen hun groep. Om zo focus of juist ontspanning en ontlading te stimuleren en daarnaast aan gedrag te kunnen werken en de groep positief te blijven benaderen. Voor iedere klas op maat en voor ieder kind op maat.
Dus wil jouw school graag cultuur verrijken met Kinderyoga?!
Laat het me dan weten!
Kabouter Fluitenkruid heeft interactieve programma's voor kinderen van 2 tot ongeveer 8 jaar met veel muziek. De programma's zijn vooral gebaseerd op de natuur. Kinderen zingen, dansen en spelen op instrumenten. De instrumenten zijn vaak zelfgebouwd. Ook tovert Fluitenkruid geluiden uit natuurlijke materialen zoals eikeldopjes, schelpen, stenen, bladeren en grassen.
Leren van Pablo Picasso, Vincent Van Gogh, Rembrandt van Rijn, Leonardo da Vinci, Frida Kahlo en nog veel meer Grote Meesters én Juffen. Prikkelend voor je verbeelding. Kijken met verwondering naar de wereld om je heen. Kunst als middel om jezelf én de wereld om je heen te ontdekken.
Mijn naam is Karlijn Surminski, ik ben 1e graads docent Beeldende Vorming, moeder, beeldend kunstenaar, Blitterswijckse én Barcelonina, gespecialiseerd in Anders Kijken, oplossingsgericht luisteren, creatief denken, constructief maken, enthousiasmerend en inspirerend.
Ik heb inmiddels 20 jaar ervaring met lesgeven, in Nederland én in Spanje, op basisscholen, voortgezet onderwijs, maar ook aan volwassenen. Ik sta met twee benen in een andere stad. Enerzijds in Barcelona, waar ik wekelijks voor een Nederlandse groep 3 sta, Picasso Workshops geef aan toeristen van over de hele wereld en schilderklassen met Spaanse pensionados begeleid. Anderzijds Venray en omgeving waar ik kunstzinnige workshops met impact organiseer, maar waar ik ook inzetbaar ben als coach voor duurzame trajecten naar een nóg creatiever klimaat.
Ook sta ik open voor samenwerkingen met andere cultuuraanbieders, je bent nooit uitgeleerd toch?
Verrassend én verfrissend. Eigenzinnig én prikkelend. Het Limburgs Museum heeft schwung. Met bezieling wekken we de geschiedenis van Limburg tot leven.
Ga de dialoog aan met de verhalen van Limburg die fascineren en inspireren. Die het verleden duiden, het heden tonen en de toekomst schetsen. Ontdek historische inzichten. Interactief en vanuit verschillende invalshoeken. Het Limburgs Museum is actief in heel Limburg.
Geboren of getogen in Limburg? Afkomstig van over de provinciegrens? Het Limburgs Museum is voor iedereen. Net als de Limburgse geschiedenis.
Het Limburgs Museum. Van ós. Voor iedereen.
Ongeveer om de twee jaar wordt er in Venray een militair kampement opgebouwd, dat terugvoert naar de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Dit betreft een geallieerd kamp anno 1944, met tenten, voertuigen en bemanning, volledig in bedrijf, zoals deze in 1944 in de regio aanwezig werden opgebouwd. Onder de titel “Lest we Forget” wordt schoolkinderen (groep 7-8) op een educatieve manier verteld hoe het er in de oorlog in hun eigen omgeving aan toe ging en hoe onze bevrijders in 1944 leefden, woonden en werkten. Een thema wat in andere vormen nog steeds actueel is in de wereld. De boodschap achter dit kamp spreekt voor zich, ”opdat wij niet vergeten”.
Zangeres, Vocal coach, Muziekdocent, PeuterPop, Stemvorming bij koren.
k heb altijd al graag muziek gemaakt. Na de havo ben ik naar de Pabo in Helmond gegaan om lerares te worden. In die periode besloot ik mij ook verder te ontwikkelen op het gebied van zang.
Zingen is mijn passie! Met mijn zang hoop ik echt een verhaal over te brengen en mensen te raken. Dat is voor mij waar muziek om draait.
Ik ben gediplomeerd vocal coach. Je kunt bij mij terecht voor zanglessen, workshops en stemvorming voor koren.
Verder bied ik de cursus PeuterPop! aan, muziek voor kinderen van 1 tot 4 jaar.
Al 7 jaar verzorgt de stichting ”martinart” workshops Kunst en techniek voor kinderen van de basisschool. Deze workshops worden op diverse scholen al jaren gegeven in Venray en daarbuiten. Ook dit jaar kunnen scholen weer kiezen uit verschillende workshops die klassikaal gehouden worden. De workshops kunnen aan thema’s worden ingepast. De stichting draagt zorg voor al de te gebruiken materialen.
Bestemd voor groep 7 en 8
1.Kunst-kijken, Een cursus waarbij de leerlingen in groepjes van twee diverse schilderijen gaan bekijken, waarbij een van hen geblinddoekt wordt en deze leerling door de ander begeleid wordt naar een schilderij. Daar wordt hem verteld wat er op het schilderij te zien is. Daarna in de klas moet de geblinddoekte zonder doek een houtskooltekening maken van hetgeen hij gehoord heeft. Hierbij gaat het om vertrouwen bij begeleiding, goed communiceren, goed luisteren en tekenen.
Bestemd voor de groepen 4 t/m 8
2.Workshop houtskooltekenen. Kinderen leren te werken met het oermateriaal houtskool. Ze leren groot te werken, niet bang te zijn het kan niet mislukken. We beginnen met een powerpoint-presentatie over kunstgeschiedenis en de oorsprong van het houtskooltekenen.
Bestemd voor de groepen 7 en 8
3.Workshop ondergrondse infrastructuur. Wat zit er onder de grond. Kinderen weten dat er water uit de kraan komt, ze tv kunnen kijken en dat met gas en elektra gekookt kan worden. Maar waar komt dit vandaan? Hoe komt de energie, water en elektra het huis binnen? De workshop begint eerst met een powerpoint-presentatie. Daarna gaan ze aan de slag in groepjes van 4 om op een grote plaat een huis in te richten en kabels en leidingen te leggen vanaf de hoofdleidingen in de straat naar het huis.
Bestemd voor de groepen 5 t/m 8
4.Workshop Architectuur Bouwen. De workshop begint eerst met een powerpoint-presentatie over kunst en architectuur, daarna gaan de kinderen in groepjes van 4 aan de slag met een bouwpakket diverse plaatjes tempex en coctail-prikkers om een bouwwerk in elkaar te zetten. Dit kan gekoppeld worden aan een bepaald Thema. Belangrijk is het samenwerken.
Stichting Me On Stage is een musicalschool voor kinderen vanaf zes jaar. Van oktober t/m juni geven wij les in dans, zang en toneel. Uiteindelijk presenteren we in juni een spectaculaire eindvoorstelling in een professioneel theater. Me On Stage verzorgt ook workshops dans, zang of theater. Wij kunnen iedere workshop op maat maken en thema's toepassen.
Drumtalent Benelux 2013 / Runner-Up Jazz Drums Benelux 2020 Mees is tevens afgestudeerd met een negen voor zijn instrument bij het Conservatorium van Amsterdam. De afgelopen jaren was hij onder meer te vinden bij 3FM, NPO Radio 2, NPO Radio 6, DWDD en WDR. De 24-jarige drummer heeft ruim 10 jaar ervaring met het geven van workshops, clinics en lessen alsook studio- en live muziek. En dat met het 400 jaar oude Zildjian Cymbals Co. als endorser. Een zeer leerzame rollercoaster die mij doet laten springen mijn ervaring en visie te delen! Voor workshops/muzieklessen: De focus ligt vooral op het oeroude thema ritme/’trommelen’. Met name het samen spelen en vooral ook het samen niet(!) spelen. Beginnend met eenvoudige ritmische oefeningen die geklapt en gezongen worden, daarna gaan we naar body percussion en bucket drumming en in een later stadium combineren we ’trommelen' met zang. Intussen wordt er gelet op houding / presentatie en zal iedereen zelfverzekerd muziek durven maken aan het einde van het jaar. Als doel zal er een opname moment zijn aan het eind van het traject. Iets om naar toe te werken, perfect voor een stukje zelfreflectie en tevens iets concreets waar de ouders en andere familieleden naar kunnen luisteren. Er zal gebruik worden gemaakt van het A-MACK systeem. Parameters als attitude, motoriek, auditief, creativiteit en kennis worden geprikkeld en ontwikkeld.
Beeldende kunst, Fotografie en Digitale media.
Het kookatelier, Zandtekenen, Techniek? Zoek het lekker zelf uit., Jouw leukste dag!, Het Creatief denk-lab, Professor Multimedia, Planeten op je schoolplein, Mario Kart real life, De uitvindingenprofessor..... Zomaar een greep uit het aanbod van Mighty 1.
Mighty 1 |Ontdek & Ontwikkel, ontwikkelt projecten op maat, samen met of voor jou. Of we nemen een reeds ontwikkeld project en passen het aan naar jouw wensen of aan de doelen van jouw school of groep. Altijd gericht op het ontplooien van de 21ste eeuw vaardigheden. Een van de belangrijkste doelen bij Mighty 1 is in ieder geval dat jij (de leerkracht) er morgen ook zelf mee aan de slag kunt. Mighty 1 is er niet alleen voor de leerlingen. Mighty 1 verzorgt ook workshops voor teams.
Overweegt u een bezoek aan ons museum in hartje Horst (N-Limburg)? En wilt u vooraf weten wat zich achter de muren afspeelt van de laatste nog werkende kantfabriek uit de twintiger jaren van de vorige eeuw? Neem dan alvast een kijkje op onze website. U zult zien dat het een museum is voor vrouwen en mannen. Zonder in clichés te vervallen: er is volop aandacht voor textiel, maar zeker ook voor techniek. Het ruikt er zelfs naar smeerolie!
Onze gastvrouwen ontvangen u graag voor een rondleiding in ons museum. Aangevuld met een kopje koffie en een heerlijk stukje Limburgse vlaai in onze Kant-Ine, garanderen wij u een interessante dag. En vergeet ook onze museumwinkel niet voor de leukste (textiel-) snuisterijen!
We zien u graag in ons museum!
Uit onderzoek is gebleken dat muziek(les) goed is voor de hersenontwikkeling. Hier wil ik graag een steentje aan bijdragen. Muziek ontspant en prikkelt de hersenen. Muziek moet je beleven en ervaren!
Niet alleen de muzikale ontwikkeling staat centraal, maar ook de spraak/taal-, motorische- en sociale ontwikkeling.
Mijn naam is Daniëlle Emonds-van Essen. Muziek maken en zingen is vanaf kleins af aan mijn passie. Naast muziek maken en zingen wilde ik graag leerkracht worden in het basisonderwijs. In 2012 studeerde ik af aan de Kempel in Helmond. Ik ben nog altijd werkzaam in het basisonderwijs.
In de afgelopen jaren heb ik verschillende groepen in het basisonderwijs muziekles mogen geven. In mijn lessen staat muziek maken, zingen, luisteren naar muziek, lezen/noteren van muziek en bewegen op muziek centraal.
In 2021 ben ik afgestudeerd als Muziek op Schoot docent. Dit zijn muzieklessen voor kinderen van 0 tot 4 jaar, samen met een (groot)ouder. Ook de allerjongste kunnen bij mij muziek beleven, ervaren en meedoen. Naast ouder-kindlessen geef ik ook workshops/muzieklessen bij kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en gastouders.
Je kunt bij mij ook terecht voor muzieklessen/projecten voor groep 1 t/m groep 8.
Odapark is een centrum voor hedendaagse kunst in Venray, met een Odapaviljoen waar wisselende presentaties van internationale hedendaagse beeldende kunst worden georganiseerd en een beeldenbos van 19 hectare groot. Een bosrijk gebied met stuifduinen met daarin zo'n 50 sculpturen van internationale kunstenaars. Kom kijken naar het verhaal van kunst, natuur en geschiedenis. Kunst vertelt je een verhaal in Odapark, een verhaal waarover je je zult verwonderen. Wellicht raak je geïnspireerd. Misschien roept de kunst vragen op en wil je meer weten of leren over kunst. Ons park biedt aan het basisonderwijs, het voorgezet onderwijs en aan volwassenen educatieve programma's aan. Een educatief medewerker kan je begeleiden bij de programma's. Buiten wat je hier kunt lezen, is er nog veel meer te doen in Odapark. Dat verschilt per periode, seizoen en tentoonstelling. Kijk daarom vooral ook op:www. odapark.nl.
Openluchtmuseum de Locht onderzoekt, documenteert en vertelt het verhaal van de ontwikkeling van de mens op de schrale zandgronden in Noord-Limburg bij de zoektocht naar voedsel, kleding en onderdak.
Door kennis en verhalen uit het verleden te delen en te laten beleven, helpen wij om het heden te verklaren en inspireren wij bij de keuzes voor morgen!
We willen onze verhalen uit het verleden op aansprekende wijze overbrengen aan jong en oud en daarmee een bijdrage leveren aan actuele keuzes. Onze ambities:
Er valt veel te ontdekken en te beleven in Openluchtmuseum de Locht. Weer of geen weer, er is altijd wat te doen. We hebben keigave (gratis) speurtochten. Ga met Sefke en Doortje op ontdekkingsreis door het museum, zet de tijd eventjes een eeuw terug, dan zie je hoe het leven er toen uitzag op het Noord-Limburgse platteland. Leerzaam en… heel erg leuk!
Ik ben Frans van de Pas uit Ysselsteyn, een gepassioneerd verhalenverteller. Daarnaast ben ik actief op allerlei andere creatieve vlakken.Tijdens mijn werk als onderwijzer heb ik altijd veel gebruik gemaakt van mijn verhalende kwaliteiten. Daarnaast heb ik een toneelachtergrond als toneelmaker en regisseur.Sinds 2012 heb ik mijn creatieve werkzaamheden ondergebracht in mijn bedrijf "Passie voor verhalen"
Op deze website beschrijf ik de verschillende activiteiten die gerelateerd zijn aan het onderwijs. Voor een volledig overzicht van mijn verschillende specialismen en expertises verwijs ik u graag naar mijn website www.passievoorverhalen.nl
In een intiem en aangepast decor neem ik mijn toehoorders mee naar een wereld van sprookjes, legendes, volks- en historische verhalen. Attributen, aangepaste kleding en de beeldende wijze van vertellen verhogen het inbeeldingsvermogen en het plezier van mijn publiek. Daarnaast probeer ik de leerlingen zoveel mogelijk te betrekken in mijn voorstellingen door hen mee te laten spelen en hen een actieve rol toe te bedelen. Wat betreft het onderwijs behoren leerlingen van groep 1 (basisschool) t/m de eerste 2 klassen van het voortgezet onderwijs tot mijn doelgroep.
Met name de basisscholen vormen nog steeds een belangrijke doelgroep voor mij. Zelf ben ik 37 jaar werkzaam geweest in het basisonderwijs. Als leerkracht is het vertellen voor mij altijd een belangrijk pedagogisch en didactisch instrument geweest. Ook nu kan ik nog steeds genieten van de betrokkenheid en het plezier waarmee de kinderen mijn vertelpresentaties ervaren. Een aangepast decor en aangepaste kleding, beeldvormers in de vorm van attributen en posters en de beeldende wijze van vertellen verhogen het inbeeldingsvermogen, het begrip en het plezier van mijn jeugdig publiek.
Hoewel ik allerlei soorten verhalen op mijn repertoire heb ben ik met name gespecialiseerd in verhalen die gerelateerd zijn aan het cultureel erfgoed van een bepaalde regio. Met name mijn historische verhalen vinden gretig aftrek.
Bij het vaststellen van de 50 canonvensters heeft de betreffende commissie destijds ook een aantal aanbevelingen gedaan voor het geschiedenisonderwijs: Zo moet het geschiedenisonderwijs weer boeiend worden, weer beleefd worden. Een goed historisch verhaal zou hierbij een belangrijke plaats kunnen innemen.
Ik heb op deze ontwikkeling ingespeeld en heb bij een aantal canonvensters presentaties uitgewerkt van zo’n 60 minuten. Deze historische vertelpresentaties worden alom als een meerwaarde voor het geschiedenisonderwijs gezien en vinden overal een enthousiast onthaal. Met deze historische vertelpresentaties kom ik bovendien tegemoet aan een tweede doel: Ik geef hiermee invulling aan een stuk cultuureducatie.
Daarnaast heb ik een interactieve vertel-les ontwikkeld op het gebied van natuureducatie: "Op avontuur met Diederik (voor groep 1t/m 5)"
Ik word ook regelmatig gevraagd op scholen bij het opstarten of afsluiten van een bepaald project. Bij thema’s rondom een viering, feest, kinderboeken week of het afscheid van een leerkracht. In goed overleg probeer ik mijn aanbod altijd af te stemmen op de wensen van de school
Mijn naam is Rangel Silaev, ik ben een 22-jarige pianist,componist en (film)muziekproducer, nu studerende op het koninklijk conservatorium in Den Haag. Oorspronkelijk kom ik uit Venray, waar ook mijn ouders wonen. Ik begon met piano spelen toen ik 5 was, en werd toegelaten tot de vooropleiding van het conservatorium in Tilburg op mijn 10de. Vanaf mijn 14de zit ik intern in Den Haag, waar ik dit jaar eindexamen doe en me dus vanaf volgend schooljaar echt 100% kan focussen op muziek. Ongeveer 4 jaar geleden ontwikkelde ik een grote passie voor het maken van eigen muziek, en ik begon dus te experimenteren met het produceren van filmmuziek en elektronische muziek, waarbij ik mijn achtergrond en kennis die ik met pianospelen heb ontwikkeld daarbij gebruik. Hierdoor heb ik uiteindelijk mijn echte doel ontwikkeld, en ben ik nu meer bezig met muziek dan ooit. Elke dag, of het nou op het conservatorium is, in mijn studio of onderweg naar een concert, ben ik bezig met muziek, geef ik les of treed ik op. Klassiek, maar ook filmmuziek, elektronische muziek, pop muziek en jazz. Voor de makkelijkheid zeg ik altijd dat ik eigenlijk alles doe wat tussen klassieke muziek en pop muziek in zit.
Met mijn moeder heb ik een paar jaar geleden een stichting opgericht met de naam ‘Stichting Stemvork’. Omdat ik zelf zo veel bezig ben met muziek weet ik hoe lastig het is om geïnspireerd te raken, aan concerten te komen en nieuwe ideeën/passies te ontwikkelen. Daarom wil in jonge mensen inspireren en helpen om hun eigen passies te ontwikkelen en in contact te komen met muziek. Ik kan aan kinderen laten zien hoe een piano nou eigenlijk werkt, en ze alles vertellen over muziek. Waarom wordt muziek nou eigenlijk gemaakt, wat houden muziekstukken in en wat maakt muziek nou zo mooi? Zoals ik al verteld heb, is piano spelen lang niet het enige wat ik doe. Ik speel zelf ook gitaar, drums, ik produceer muziek elektronisch en heb ook dj-apparatuur staan wat ik allemaal kan gebruiken om jonge mensen in contact te laten komen met muziek. Nu al geef ik ook regelmatig optredens voor jonge kinderen, georganiseerd door bijvoorbeeld het Prinses Christina concours.
Zelf geef ik ook al les aan jongeren in Den Haag, dus ik weet hoe ik die leeftijdsgroep kan inspireren, mede omdat ik zelf ook nog jong ben en omdat ik natuurlijk zelf ook op een hele jonge leeftijd geïnspireerd werd om aan muziek te doen. Daarom wil ik graag nieuwe projecten organiseren, gemaakt voor kinderen en jongeren, om ze in contact te laten komen met muziek. Om ze te helpen ideeën of passies te ontwikkelen en natuurlijk vooral om heel veel plezier te maken en te voelen hoe het is om muziek te maken.
Van klassiek tot aan pop kan ik veel vertellen over de verschillende soorten muziek, hoe de muziek is veranderd en wat nou eigenlijk de verschillen zijn tussen alle instrumenten en muziekgenres. Deze projecten kan ik allemaal aan villa in Venray organiseren, waar ik 2 vleugels heb staan, en ook een kleine studio heb met alle benodigde apparatuur om muziek te produceren, en nummers te draaien. Ook hebben we daar een gitaar en drumstel ter beschikking. Het lijkt me super leuk om samen met jonge mensen muziek te kunnen maken, die ze zelf mooi vinden en daarmee te experimenteren. Op een leuke, interactieve manier kan ik ze les geven en alles vertellen over muziek, waarmee ik zo veel mogelijk jonge mensen wil inspireren en kennis laten maken met alle hoeken en verschillende kanten van muziek.
Ik geef regelmatig thuisconcerten in Venray, en wil deze dus in een nieuw jasje stoppen voor jonge kinderen. Geen concertstoelen, geen stilte en zware stukken, maar kussentjes, een gezellige kring en gezellige praatjes en plezier met muziek. Als u meer informatie wil over mijzelf, kunt u een kijkje nemen op www.rangel.nl. Als u een voorbeeld video wil van hoe onze thuisconcerten er tot nu toe uitzien, kunt u deze zien op: https://youtu.be/bj30-1oSvPY (dit is hoe onze thuisconcerten er hebben uitgezien voor het ‘oude, serieuze’ publiek. Voor deze projecten zal het natuurlijk compleet anders zijn, maar op dit filmpje is wel goed te zien hoe onze ruimte met de vleugels er ongeveer uit ziet). Overigens staan er youtube natuurlijk nog heel veel andere leuke filmpjes die u kunt bekijken om een idee te krijgen van waar ik mee bezig ben.
De spreekbeurt, brrrrrrr. Dat kan anders! Veel volwassenen denken met afgrijzen terug aan hun spreekbeurt. Wat een spanning leverde dat op. Niet fijn. Het doel van deze spreekbeurt was/is dat kinderen zichzelf presenteren ... Nou, dat kan ook anders. Dat kan veel leuker. Dat kan op een manier waarop ieder kind met veel meer vertrouwen leert om zichzelf te presenteren! Nieuwsgierig. Neem gerust contact met me op! Groet, Rob van Lieshout
Ik ben Rosa, docent beeldende kunst en vormgeving. Om waardevolle, culturele, kunstzinnige en vooral inspirerende activiteiten en projecten te mogen ontwikkelen voor jong en oud, daar word ik blij van.
Ik geef les in beeldhouwen, schilderen, mozaïeken, textiel bewerking en kunst in zijn algemeen, maar mijn kracht ligt ook in het werken vanuit een wens op een school of in een klas, om mee te denken over hoe we een workshop uitdagend kunnen maken én leerdoelen kunnen behalen. Op ontdekkingsreis gaan in de werken van een bekende kunstenaar en dit om te buigen naar een les of project in de klas.
Schouwburg Venray is een bruisend theater met ruim 100.000 bezoekers per seizoen, van zowel professionele als cultureel lokale voorstellingen. De schouwburg ligt in hartje Venray en heeft een grote theaterzaal met 620 zitplaatsen en een kleine theaterzaal met 200 zitplaatsen of ruim 500 staplaatsen.
Op zoek naar een geschikte educatieve voorstelling voor jouw leerlingen? We denken graag met je mee.
TIP: Wist je dat je kosteloos gebruik kan maken van een rondleiding door Schouwburg Venray?
Regelmatig zullen we hier vertellen welke 'school' voorstellingen je binnenkort kunt verwachten.
Spotprenten, karikaturen, stripverhalen, infographics, gepersonaliseerde stripfiguren en andere illustraties zijn mogelijk. Bij alle soorten tekenwerk krijgt u natuurlijk een hele persoonlijke benadering tegen een scherpe prijs.
Bedenk je eigen STRIPFIGUUR
Ontwerp je eigen SUPERHELD of SCHURK
Ontwerp je CORNFLAKESPAK
Maak je EIGEN STRIPVERHAALTJE
Neem contact op voor een project op maat.
Studio LWHR
Lieke Roeven, textielworkshops
Studio Lwhr is opgericht in 2020 door fashion designer Lieke Roeven. Na verschillende mode opleidingen, stages en werkervaringen, startte Lieke haar eigen naai-atelier in Baarlo. Studio LWHR is ontstaan uit liefde voor het behouden van kleding en het maken van carnavalsjassen. Zo staat Studio Lwhr bekend om het herstellen van kleding en het ontwerpen en maken van kleurrijke carnavalsjassen. Ook geeft Lieke naailessen in haar atelier en maakt ze bedrukkingen en borduurwerk op bestelling.
Na een aantal cursussen gericht op het lesgeven binnen het basisonderwijs is Lieke ook te vinden op scholen. Hier geeft ze met veel plezier verschillende workshops. Het maken van een textielcollage is een mooie manier van het werken met (rest)stoffen. Ook kunnen kinderen kennismaken het werken met de naaimachine, wolvilten of een eigen tas maken.
De textielworkshops van Lieke worden in overleg samengesteld en kunnen aansluiten op diverse thema’s.
Hester is al jarenlang werkzaam in het Basisonderwijs. Ook verzorgt ze met veel enthousiasme diverse creatieve hout-workshops voor kinderen en volwassenen.
Workshops voor scholen
Timmeren, zagen, lijmen… het werken met hout staat centraal binnen de workshops van Hester.
In overleg met school, worden de creatieve lessen aangepast binnen de gewenste thema’s.
Informeer gerust naar de mogelijkheden.
Meer informatie kun je vinden op Instagram en Facebook
In ons museum verbreed je je horizon door te ervaren, te ontdekken en te leren. We bieden diverse programma’s voor het onderwijs. Liever een bezoek op maat? Wij stemmen jouw museumbezoek graag af op jouw leerbehoefte. Deel je vragen, wensen of ideeën door te mailen naar educatie@vanbommelvandam.nl.
Een superleuke attractie voor jong en oud. Stap in een echte Fokker 50 JetSTAR, vlieg naar een andere wereld en maak kennis met het Midden-Amerikaanse land Nicaragua en het Afrikaanse land Ghana. Je waant je in deze landen en beleeft het leven van de mensen daar. Kom! Mis het vliegtuig niet en stap snel in!
Het bezoek aan het Wereldpaviljoen in Steyl (gemeente Venlo) is een geweldig, belevingsvol en educatief uitje. Een cultuurduik in Noord-Limburg! Het is een culturele attractie voor scholen, gezinnen en organisaties waar je kennis maakt met een andere cultuur in een decor van Nicaragua en Ghana. In Ghana is een bijzondere VR-experience. Je maakt een busrit door het land en beleeft via de VR-brillen het leven in Ghana.
Bij Zonder Gum is iedereen welkom. Wat ik heel belangrijk vind, is dat iedereen mag zijn zoals die is! Dat staat bij mij heel hoog in het vaandel. Tijdens de cursussen en workshops ga ik samen met jou op zoek naar jouw talent. Gewoon door dingen te doen en te maken. Het is de kunst je eigen gedachtegoed vorm te geven, dan voel je je vrij.
Door jaren in het basisonderwijs lessen en workshops te geven, heb ik ontdekt dat kinderen te vaak in een keurslijf zitten. Daardoor wordt creativiteit niet bevorderd!
Dat is één van de redenen waarom ik ambassadeur ben om tekenen en creativiteit voor kinderen bovenaan de prioriteitenlijst te zetten bij organisaties en basisscholen. Ik probeer door mijn lessen deze creativiteit te behouden en te stimuleren.
Bovendien vind ik het érg belangrijk dat kinderen zichzelf zijn. Daarvoor hebben ze dan ook alle ruimte in de werkplaats. Ieder kind kan zijn/haar eigen creativiteit ontdekken.
Creativiteit is een belangrijke vaardigheid voor nu en voor de toekomst. Niet alleen om met een steeds veranderende samenleving om te kunnen gaan en je daarin te handhaven; ook om een onafhankelijk, innovatief en democratisch burger te kunnen zijn. Tekenen ondersteunt de ontwikkeling van creatief denken en doen en het omgaan met gevoelens en ervaringen.
De tekencursussen zijn voor kinderen van 7 t/m 12 jaar. Deze cursus is speciaal bedoeld voor alle kinderen die het leuk vinden om te tekenen, te knutselen en te schilderen, of die er kennis mee willen maken.
Tijdens de tweewekelijkse klooimiddagen kunnen de kinderen lekker experimenteren met alle mogelijke materialen en technieken. Dit stimuleert hun verbeeldingskracht, ‘t stimuleert automatisch de taalontwikkeling, motoriek en vaardigheden in gebruik van materialen en gereedschappen.
Workshop zang voor basisscholen (groep 5 t/m groep 8)
Vind je zingen ook geweldig, zing je hardop mee met je favoriete liedjes of Galm je lekker onder de douche. Misschien wil je het wat professioneler aanpakken en leer je door deze workshop nog beter zingen en wellicht word je zelfs lid van de Zangers van Sint Frans, het gezelligste koor van Venray.
De workshop zang voor basisscholen bestaat uit een viertal lessen.
De opbouw van de workshop is als volgt:
Simpele uitleg en d.m.v. oefeningen/uitdagingen leerlingen de juiste houding en ademhaling bij te brengen.
Door het gezamenlijk doen van makkelijke, maar ook uitdagende oefeningen de stem trainen. Interactie met de leerlingen speelt daarbij een grote rol.
Wie zijn de Zangers van Sint Frans
Bij de Zangers van Sint Frans maken jongeren kennis met meerstemmige koormuziek in alle soorten en maten. Van 500 jaar oud tot hedendaags. Van Duits, Engels en Nederlands, tot Latijn, Spaans en Italiaans. Daarnaast leren ze ademhalingstechnieken, stemgebruik en worden ze begeleid door allerlei soorten instrumenten.
Zeker zo belangrijk is de sociale functie van het koor. Jongeren van alle leeftijden en uit alle hoeken van de samenleving treffen elkaar wekelijks op de repetities. Tijdens repetitieavonden, en vooral ook tijdens de andere activiteiten, tripjes en vakanties ontstaan hechte banden die langer duren dan het lidmaatschap. Menig vriendengroep in Venray en omstreken vindt zijn oorsprong bij ‘De Zangers’.
Facebook: https://www.facebook.com/zangersvansintfrans
Instagram: https://instagram.com/zangersvansintfrans/
Youtube: www.youtube.com/@zangersvansintfrans8738/about
Hieronder nog meer kunst en cultuur, maar dan iets verder weg. Ook hier mogen scholen het CIK budget voor inzetten. Let op! Wij vergoeden geen vervoerskosten. Wat wordt jouw volgende toffe project? Kun je niet kiezen? Mariëlle zit voor je klaar en denkt graag met je mee!
Mgr. Goumansplein 1 5801 CZ Venray |
|
0478 785 429 | |
info@culturavenray.nl |